Mitä tehdä, kun korona sulki messut ja markkinat?

Joulu tulee tänä vuonna aikaisemmin kuin ennen. Tavallisesti jouluni alkaa ensimmäinen joulukuuta, mutta päätin aikaistaa sitä kuukaudella.  Sille on nyt tarvetta, ja jos kerran kynttilät ja joululaulut auttavat jaksamaan pandemia-ajan elämää pimeyden keskellä, niistä voi nauttia ihan täysillä. Joulukuusta en sentään ole kehdannut laittaa, mutta muuta tonttuilua harrastan estoitta.  Ilo pintaan vaikka Nissepolkka sois! (Jouluinen vaihtoehto syrämmen märkänemiselle, ymmärrettehän.)

Yksi on kuitenkin poissa ainakin omasta järjestötyöntekijän syksystäni. Tavallisesti olemme syksyisin läsnä messuilla ja markkinoilla, joilta ihmiset ostavat muun muassa joululahjoja eli myös työnantajani julkaisuja ja varainhankintatuotteita. Vaikka niiden myynti ei olekaan päätulonlähteemme, on sillä kuitenkin taloudellista vaikutusta. Monille toimijoille tuotemyynnillä voi olla hyvinkin suuri merkitys. Tuotteiden myymisen lisäksi tapahtumissa tehdään myös järjestöä tunnetuksi ja tehdään jäsenhankintaa.

Mitä tehdä, kun perinteisiä myyntitapahtumia ei tänä vuonna järjestetä? Tässä päällimmäiset ajatukseni tästä aiheesta.

  1. Ole rehellinen jäsenille ja muille tukijoille
    Jos rahan tarve ei ole kadonnut mihinkään, siitä kannattaa olla rehellinen niitä kohtaan, jotka toimintaanne muutenkin rahoittavat. Ihmiset ovat tällä hetkellä hyvinkin kriisitietoisia ja halukkaita tukemaan muita omien mahdollisuuksiensa mukaan. Rahahanat ovat hyville asioille tavallista löysemmällä. Nyt kannattaa pitää huolta siitä, että jäsenmaksut ja muut säännölliset tulot saapuvat tilillenne. Jos korona tekee rahatilanteesta hankalan, siitä voi kertoa samalla kuin muistuttelee jäsenmaksun maksamisesta. Jos kirstun pohja häämöttää, tilannetta ei tarvitse salailla.
  2. Oletko varma, että varainhankinnalle on tarvetta?
    Keräätte varmaankin rahaa johonkin tiettyyn tarkoitukseen. Ovatko kulut pysyneet samana? Jos rahan tarve ei ole yhtä suuri kuin ennen koronaa, ehkä varainhankinnastakaan ei tarvitse stressata. Keskustelkaa yhdistyksen päättäjien kanssa siitä, onko varainhankinnan tavoitteita syytä muuttaa. Varainhankinnan tavoite – mistä sen tietää? kertoo tavoitteen määrittelystä.
  3. Tarjoa samoja (ja myös uusia!) tuotteita netissä
    Todennäköisesti joku todella haluaa ostaa niitä tuotteitanne, joita on ennenkin ostanut. Tee ostamisesta helppoa: paras vaihtoehto on tietysti ihan oikea nettikauppa (sellainen löytyy esimerkiksi Rozentāls-seuralta). Jos sellaista ei kerta kaikkiaan pystytä järjestämään, selkeät tilausohjeetkin auttavat jo eteenpäin. Yhdistyksen nettikauppa: verottaja vastaa kertoo siitä, miten nettikauppa voi olla verovapaata varainhankintaa. Haastattelin blogipostausta varten ihka oikeaa verottajan edustajaa!
  4. Kehitä jotain ihan uutta!
    Pakko on paras muusa. Eli nyt on hyvä aika miettiä uusia varainhankinnan tapoja, ehkä jotain sellaista, jota et ole vielä osannut kuvitellakaan. Ja jota minäkään en vielä osaa kuvitella, vaan josta kuulen joskus tulevaisuudessa ja kirjoitan ihaillen tähän blogiin. Jotain, missä hyödynnetään tämän vuoden aikana opittuja etäilytaitoja ja kykyä tulla sydämessä ja ajatuksissa lähelle, vaikka fyysisesti oltaisiin kaukana.  Parhaassa tapauksessa tämän yksinäisen syksyn oivalluksista voi ottaa oppia silloinkin, kun ihmisten tapaaminen on taas mahdollista.

Korona on vaikeuttanut kaikkien elämää tavalla tai toisella: me, joille se on toistaiseksi tarkoittanut lähinnä töiden ja vapaa-ajan vieton keskittymistä kotiin, voimme olla osaamme tyytyväisiä. Eihän tämä hauskaa ole, mutta maailmanloppu ei ainakaan vielä ole tullut. Elämistä ja hyvien asioiden puolesta toimimista on siis jatkettava muutosten keskelläkin.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *