Vaasan Kissatalo: joukkorahoituksella 80 300 e

Vaasan Kissatalo eli Vaasan kodittomien kissojen ystävät ry. keräsi joukkorahoituskampanjalla 80 300 euroa, jotta kissoille saataisiin uusi talo. Miten ihmeessä he sen oikein tekivät? Toinen kampanjan tekijöistä, joka haluaa pysytellä haastattelussa nimettömänä, kertoo kuinka kampanja tehtiin.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Kampanja oli kuin alamäkeen vierivä lumipallo: alun jälkeen se kasvatti itse itseään innokkaiden tukijoiden jakaessa viestiä kampanjasta sekä somessa että myös perinteisiin medioihin. Kampanjan tekijät eivät esimerkiksi lähetelleet lehdistötiedotteita, vaan lehdet lähestyivät heitä yleisöltä saamiensa juttuvinkkien perusteella. Itsestään kaikki ei kuitenkaan tapahtunut vaan takana oli paljon työtä jo ennen kuin kampanja alkoi.

Ennen kuin työteliästä kampanjaa lähdettiin edes suunnittelemaan, tehtiin kannattavuuslaskelmia. Niissä otettiin huomioon sekä Kissatalon omien seuraajien määrä, joka oli tuolloin noin 4000, että kissaystävien määrä koko Suomessa. Viimeksi mainittua arvioitiin esimerkiksi Facebookin kissaryhmien jäsenmäärän perusteella. Jos vaikkapa viisi prosenttia näistä ihmisistä panostaisi minimirahoituksen verran, kannattaisiko kampanja?

Vaasan kissatalolla oli tuhansia seuraajia Facebookissa jo ennen kampanjaa. Sivuilla kerrotaan esimerkiksi talossa asuvien kissojen tarinoita, joihin liittyy aina myös kuva. Kissatalon viestinnän visuaalinen ilme oli äskettäin uusittu ja perusasiat muutenkin kunnossa. Kampanjan tekijöillä oli siis kanavat viestiä kissoista kiinnostuneen yleisön kanssa. Kissanystävät veivät viestiä eteenpäin, ja nyt esimerkiksi vauva.fi -foorumilta löytyy parinkymmenen sivun keskustelu Vaasan kissatalon kampanjasta.

Joukkorahoitus on vastikkeellista

Mesenaatissa toteutettu joukkorahoituskampanja valikoitui keinoksi rahoittaa uusi kissatalo, sillä vastikkeellisen kampanjan voi toteuttaa ilman rahankeräyslupaa. Mesenaatilla on paljon kampanjan suunnittelussa auttavaa materiaalia ja myös aiempia kampanjoita tutkimalla saa paljon tietoa ja ideoita. Vaikka jokainen kampanja on omanlaisensa, joukkorahoituskampanjalla on oma ajallinen kaarensa ja muita ominaispiirteitä. Rahoitusmuotoon kannattaa tutustua kunnolla ennen oman kampanjan suunnittelua.

Mesenaatissa ei pääsääntöisesti ole kyse lahjoittamisesta vaan rahoittamisesta. Lahjoituskampanja on alustalla periaatteessa mahdollista, mutta vaatisi rahankeräysluvan. Tämä on tärkeää ymmärtää ja myös varmistaa, että koko rahoitusta keräävän yhdistyksen hallitus ja muut aktiivit ymmärtävät asian. Rahaa ei lahjoiteta, vaan rahoitus on vastikkeellista eli rahan vastineeksi saa jotain.

Rahoittaja saa valita eri hintaisten vastikkeiden välillä. Kissatalon kampanjassa noin puolet tuotosta tuli kahdesta pienimmästä vastikkeesta, 10 euron Naukaisusta ja 20 euron Ylätassusta. Lisäksi tarjolla oli 8 suurempaa vastiketta, joita niitäkin meni kymmeniä kappaleita. Erityisen suosittu oli 50 euron paketti, jolla sai nimetä taloon saapuvan kissan. Kaikki vastikkeet pääset näkemään kampanjan sivuilta Mesenaatista: sivu jää näkyviin, vaikka kampanja on jo päättynyt.

Selkeä tavoite saa innostumaan


Tarve uudelle kissatalolle on ollut olemassa jo pitkään. Nykyinen, joskus jopa 200 kissan kotina toimiva kissatalo on entinen autiotalo, jossa ei ole pesutiloja ja jonka ainoa WC ei aina toimi kunnolla, jonka portaat ovat rikki ja seinissä kasvaa ”taikakasvia”. Yhä huonompaan kuntoon menevä talo syö valtavasti ylläpitäjiensä aikaa ja rahaa. Lähtötilanne tuotiin kampanjassa esiin videolla ja valokuvilla. Myös tulevaisuuden mahdollisesta paremmasta kissatalosta näytettiin kuvia.

Kissatalo on täysin itsenäinen organisaatio, joka ei saa toiminnalleen julkista rahoitusta. Yksityisten lahjoittajien tuki on pitänyt talon auki ja mahdollistaa nyt kampanjan myötä uudet tilat.  Kun yhdistyksen toimintaan tuli mukaan uusia aktiiveja, he kokivat varainhankintakampanjan olevan tehokas ja heille luonteva tapa auttaa. Kampanjan ylitettyä tavoitteensa uuden kissatalon etsintä on parhaillaan käynnissä.

Onnistuneen kampanjan opit pähkinänkuoressa

– Määrittele kohdeyleisö. Tämä auttaa laskemaan, kannattaako kampanjaa tehdä.

– Tarjoa eri hintaisia vastikkeita, ihmisillä on keskenään erilaiset taloudelliset mahdollisuudet.

– Varmista että koko yhdistyksen hallitus ja aktiivit tietävät mistä joukkorahoituksessa on kyse ja osaavat viestiä oikeilla käsitteillä.

– Pidä kampanja sopivan mittaisena, koska liian pitkä kampanja väsyttää sekä tukijoukot että tekijät.

– Näytä sekä nykytilanne että rahoituksen avulla mahdollistuva tulevaisuus.

Jutussa käytetyt kuvat on ottanut kissavalokuvaaja Katja Rantakokko, jonka kotisivuilta löytyy lisää upeita kissakuvia.

Saisinko lähettää sinulle muutaman kerran vuodessa sähköpostia? Kerron uutiskirjeessä tulossa olevista kursseista ja muusta kiinnostavasta. Uutiskirjeen voi tilata täällä.

Muistahan käydä Rahaa rattaisiin -sivusta Facebookissa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *